پایگاه اطلاع رسانی دکتر فاطمه محمدبیگی

نماینده مردم شریف قزوین، آبیک و البرز در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

بر مدار مجلس؛

حاشیه های پر رنگ تر از متن؛ در دیدار دکتر محمدبیگی با دانشجویان چه گذشت؟

نشست صمیمی و صریح دکتر فاطمه محمدبیگی و دکتر سیاهکلی نمایندگان مردم عزیز قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) توسط انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمدبیگی در نشست «برمدار مجلس» ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی مجلس گفت: تلاش ما بر این است که هر آنچه در مجلس پیگیری می کنیم در راستای بهتر زیستن شما عزیزان و مردم فهیم و عزیز ایران اسلامی باشد. الحمدلله مجلس یازدهم عملکردهای متنوعی در حوزه های مختلف دارد و اولویت خود را روی معیشت، اقتصاد مردم و مسائل برزمین مانده اجتماعی و فرهنگی‌ بنا کرده است.

بانوی نماینده استان با بیان اینکه همیشه دانشگاه را خانه خود می‌دانم، گفت: بی شک دانشگاه مبدا تحولات است؛ از سوی دیگر آینده ایران اسلامی متعلق به جوانان و نوجوانان عزیز کشور است لذا دانشجویان باید تلاش کنند پرچم مطالبه گری را زمین نگذارند، در عین حال باید با بصیرت و آگاهی مراقب دسیسه ها و فتنه گری دشمن نیز باشند. قطعا جامعه دانشگاهی نقش بزرگی در حوزه گفتمان‌سازی در جامعه بر عهده دارد.

طی این نشست نمایندگان مجلس به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دادند، در ابتدای پرسش و پاسخ یکی از دانشجویان در خصوص فلیترینگ اینستاگرام و از بین رفتن از میلیون شغل و اقدام مجلس در این راستا سوال کرد، این دانشجو در سوال بعدی پرسید چرا شما که نماینده مردم هستید از قوه قضائیه درخواست مجازات دارید؟

فاطمه محمدبیگی در پاسخ به سوال این دانشجو عنوان کرد: فضای مجازی دیگر مجازی نیست بلکه فضایی حقیقی در قالب مجاز است، رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر من رهبر نبودم مسئول فضای مجازی می‌شدم. فضای مجازی باید به چند دسته از جمله فضای ملی، بین المللی و شبکه جهانی تقسیم‌بندی شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات فضای مجازی عدم قانون‌گذاری در این حوزه است؛ مطالبه صاحبان کسب و کار صحیح است  اما طی سه ماه گذشته حکومت برای حفظ امنیت مردم و جلوگیری از کشته‌سازی و جنگ روایت‌ها شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرد برای همین عده زیادی از کاربران این فضاها به شبکه های اجتماعی داخلی پیوستند و کسب و کار خود را در آن راه‌اندازی کردند. دولت باید ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی سرعت ببخشد اما باید این نکته را متذکر شد که این زیرساخت‌ها باید در دولت‌های قبل ایجاد می‌شد. بر اساس آمارها حدود ۸ میلیون کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند که در حال کوچ به فضای مجازی داخلی هستند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تجارت تنها در تجارت داخلی خلاصه نمی‌شود و فعالان اقتصادی تجارت بین‌المللی نیز دارند برای همین نیازمند تقسیم‌بندی فضای مجازی به فضای بین‌المللی و جهانی هستیم برای همین باید قوانین جدید گذارده و طرح صیانت از کاربران مجازی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. در سایر کشورها فضای مجازی را بدون ساماندهی رها نمی‌کنند و این در حالی است که فضای مجازی در ایران هیچ ساماندهی ندارد. باید اینترنت با توجه به گروه‌های سنی پلکانی در نظر گرفته شود.

محمدبیگی در خصوص دستگیرشدگان وقایع چند ماه گذشته بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی در سه ماه گذشته صبر استراتژیک پیشه کرد و این در حالی است که به مانند دیگر کشورها می‌توانست مخلان امنیت را مجازات کند، ما معتقدیم فضای جمهوری اسلامی مبتنی بر گفتمان است و مردم باید حرف خود را بزنند، اگر دانش آموز و زن ایرانی در شاهچراغ توسط بانیان ناامنی دنیا و داعش کشته می‌شوند شما نمی‌توانید انتظار مجازات نداشته باشید.

وی اشاره کرد: به خاطر دستگیرشدگان مکاتبه‌ای با رئیس قوه قضائیه داشتم و درخواست کردم که گروه‌بندی نوجوانان و خانم‌ها را داشته باشند و فریب‌خوردگان و افرادی که بدون نیت در خیابان بودند را آزاد کنند. دستگیرشدگان به دسته‌های معاندین و معترضان تقسیم بندی شوند، از وزیر کشور نیز خواستیم تا اصل ۲۱۷ قانون اساسی را اجرایی کند. همچنین جلساتی با دادستان و رئیس کل دادگستری قزوین داشتم.مکان‌های عمومی نظیر دانشگاه و مساجد بهترین مکان برای گفتگو است، ما سخنان شما را به مسئولان می‎رسانیم.

وی متذکر شد: مطمئن باشید از هیج خشونتی حمایت نمی‌کنیم و اجازه تعرض به امنیت مردم را نمی‌دهیم. در خصوص نامه نمایندگان مجلس به قوه قضاییه نیز اصل نامه موجود است، متاسفانه نامه ای کذب در فضای مجازی منتشر شد. ما خواستار اجرای قانون هستیم و هر قوه استقلال خود را دارد، برای حفظ سلامت جامعه و ارزش‌های انسانی و اسلامی از هیچ چیز کوتاه نمی‎‌آییم.

محمدبیگی اشاره کرد: طی چندماه گدشته ۳۲ خانم در امریکا کشته شدند چرا هیچ شمعی برای آنان روشن نکردند، در اغتشاشات شبکه‌های معاند علیه بسیجی ها تبلیغات بسیاری انجام دادند، در ناآرامی‌ها بسیاری از بسیجی‌ها ضربات بسیاری خوردند، حتی یکی از آنان ۲۱ ضربه چاقو خورده بود، در بین شهدای حرم شاهچراغ خانمی با چادر سفید کشته شد، چادر سفید نشان می‌دهد این مادر چادری نبوده است، این بانویی که چادری نبود به چه جرمی کشته شد؟ آرشام و کیان به چه جرمی کشته شدند؟ خشونت در کلام معاندان نظام هوایداست، اگر شما پدر خانواده باشید اجازه می‌دهید خانواده شما را بکشند؟! ما حافظ امنیت شما هستیم و اجازه نمی‌دهیم این امنیت خدشه‌دار شود.

وی اشاره کرد: دو سال نیم نماینده مردم هستیم، طی این دو سال هر روز شاهد تجمع معترضانی از جمله کارگران و معلمان جلوی درب مجلس بودیم، با ایجاد فضای ناآرام در جامعه افرادی که اعتراض رسمی داشتند نیز جرأت ندارند اعتراض خود را بیان کنند چون دشمن برای کشته‌سازی تلاش می‌کند، در ناامنی، فضای اعتراض رسمی نیز از بین می‌رود که این روند خطرناک است. مردم جامعه به اغتشاشگران نپیوستند و آنان را پس زدند برای همین دشمنان به اقدامات خشونت آمیز روی آوردند.

یکی از دانشجویان پلیس را بی‌گناه دانست و در ادامه نیز اینگونه پرسید که چرا عده‌ای به اعتراض اقتصادی حجاب برمی‌دارند؟ محمدبیگی در پاسخ به این سوال گفت: در اغتشاشات از مقر پلیس در قزوین و تهران بازدید کردم همچنین از مقر پلیس زن بازدید کردم. حدود ۴ درصد پلیس زن داریم و بهتر است خانم‌ها مسائل خانم‌ها را حل کنند لذا بهتر است پلیس زن افزایش یابد، بانوان پلیس در بخش مددکاری و مشاوره فعالیت دارند. بیش از ۷۰ درصد کسانی که دستگیر می‌شوند مشکلشان با مشاوره حل می‌شود، با گفتگوی مددکاران و مشاوران پلیس دو سوم مشکلات حل می‌شود که این ‌خیلی ارزشمند است.

وی افزود: سه درصد زندانیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند. طی بازدید از بند نسوان زندان چوبیندر قزوین مشاهده کردم که برای آنان کارگاه‌های آموزشی نظیر قرآن، هنری و فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. استان قزوین کمترین میزان زندانیان زن را دارد و یک درصد زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند؛ فرهنگ قزوین و استحکام خانواده‌ها باعث شده کمترین جرائم را در بین بانوان استان شاهد باشیم.

محمدبیگی در خصوص حجاب بیان کرد: قانون ما بر اساس شرع نوشته شده است، در قرآن بیش از ۲۰ آیه عفاف و حجاب نازل شده است. ۵ مرحله آیات عفاف و حجاب داریم که در سه مرحله خطاب به اقایان نازل شده است. آیات محرم و نامحرم نیز ابتدا آقایان را مورد خطاب قرار می‌دهد. خداوند در عفاف و حجاب اول حکومت و سپس مرد خانواده را مورد خطاب قرار می‌دهد چون آنان در مقابل حجاب بانوان خانواده مسئولیت دارند و مردان باید از خانواده حفاظت و پشتیبانی داشته باشند. حجاب از محکمات دین است و نمی‌توان از آن عدول کرد. یا مسلمانیم یا مسلمان نیستیم در صورت مسلمان بودن باید حجاب را قبول داشته باشیم.‌ حجاب قانونی اجتماعی برای استحکام خانواده و حفاطت از آسیب‌های اجتماعی است.

یکی از دانشجویان پرسید که چرا شما برای جایگاه همسرتان در وزارت صمت به وزیر رأی اعتماد مجدد دادید؟ محمدبیگی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: همیشه با شفافیت عمل کردم و به خاطر حزب سیاسی و منفعت تعلق خاطری نداشتم، همسر من در حال حاضر هیچ مسئولیت ویژه‌ای ندارد، همسرم در گذشته از مدیران وزارت دفاع بود و سپس مدیرکل پدافند غیرعامل قزوین شد، وی مسئولیت‌های پیشنهادی بسیاری را رد کرد در حالی که می‌توانست آن مسئولیت‌ها را بپذیرد. علت رأی اعتماد مجدد من به وزیر این بود که در جریان برنامه‌های وزیر هستم هر چند عملکرد وزیر را در خصوص خودرو موفق نمی‌دانم اما در خصوص رویکرد وی در مبارزه با مافیا و برکناری مدیران فاسد موافق وی هستم، در خصوص صنعت خودرو هم باید یک نکته را متذکر شوم که این صنعت سریع پاسخ نمی‌دهد، البته شورای رقابت، سیستم بانکی و بورس در قیمت خودرو دخیل بوده‌اند.

وی افزود: وزیر صمت در تجارت خارجی و دیپلماسی بین‌المللی موفق عمل کرده است، در حوزه بازرگانی و رونق آن با کشورهای همسایه ارتباط خوبی گرفته است و این در حالی بود که دولت قبل تمام دریچه‌های اقتصادی با کشورهای همسایه را بسته بود. در همسایگی ایران ۳۵۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند که در تجارت با همسایگان می‌توانیم موفق عمل کنیم. برای این به وزیر رأی مثبت دادم هر چند در خصوص قیمت خودرو از وزیر گلایه‌مند هستم و باید در این خصوص چاره‌اندیشی داشته باشد.

یکی از دانشجویان در خصوص ابراز تأسف نماینده قزوین در خصوص فوت مهسا امینی و اعتقاد به حجاب اجباری پرسید که محمدبیگی در پاسخ تشریح کرد: رهبر و رئیس جمهور و وزرا فوت مهسا امینی را تسلیت گفتند و همچنان از این اقدام دفاع می‌کنم. در بُعد سیاسی از مرگ مهسا امینی سوء استفاده شد. مواضع من آشکار است در۳۰ روز اول ۲۷ مصاحبه برای روشنگری داشتم. به عنوان یک فرد بی‌طرف ۴ و نیم ساعت در هیات حقیقت‌یاب مجلس شرکت کردم و به عنوان پزشک تمامی اسناد مهسا امینی را پیگیری کردم، ریز به ریز پرونده ومدارک وی را خواندم. پزشک وی، معاون وزیر بهداشت، ‌نماینده پزشکی قانونی که جسد وی را بررسی کرده بود نیز در جلسه حضور داشتند، نماینده پزشکی قانونی عنوان کرد آزمایش های مختلف روی جسد انجام و اسکن‌های مختلف انجام شد و اثری از ضرب و جرح نبود، تنها چیزی که در سر متفوی وجود داشت اسکار سر بود که پزشکش عنوان کرد در سالیان گذشته جراحی کرده بود، متوفی ‌چندین بار به روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده بود و مشکل غده هیپوفیز، دیابت بی‌مزه و تیروئید نیز داشت. مشخص شد که ایشان در اثر بیماری که داشته مرحوم شده است.

وی بیان کرد: موضوع گشت ارشاد قبل اغتشاشات در مجلس بررسی شد؛ ۳۴ ارگان در عفاف و حجاب مسئولیت دارند و در پی کم کاری این دستگاه‌ها سیل این قوانین به نقطه آخر که نیروی انتظامی و قوه قضاییه هستند وارد می‌شود و نیروی انتظامی به درست یا غلط با گشت ارشاد به وظیفه خود عمل می‌کند. تصمیم‌گیری مجلس به مرحله اجرا نرسید و اغتشاشات به میان آمد.

محمدبیگی در خصوص عفاف و حجاب بیان کرد: یک سوم افراد جامعه حجاب کامل شرعی و دوسوم جامعه حجاب عرفی دارند، همچنین ۸۵ درصد خانواده‌های ایرانی نگرش مثبتی به عفاف و حجاب دارند. درصد کمی مخالف حجاب و درصد اندکی معاند حجاب هستند و بی‌حجابی را ترویج می‌کنند؛ رویکرد ما در حوزه عفاف و حجاب باید تغییر کند چون حجاب و عفاف میوه دین است.

یکی از دانشجویان در سوالی اینگونه پرسید چرا به عنوان مجلس انقلابی قانون انتخابات را بررسی نکردید آیا از جایگاه خود می‌ترسید؟ محمدبیگی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: برای تغییر انتخابات چندین مدل پیشنهاد شده است و در مراکز پژوهشی در حال ارزیابی است و منتظر نتیجه آن هستیم تا نظام انتخابات را اصلاح کنیم. اگر به فکر ماندن خود بودیم اقدام نمی‌کردیم.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید بنگاه‌داری را رها کنند. از وزیر اقتصاد سوال کردم و شنبه منتظر پاسخ هستم.

یکی از دانشجویان در خصوص دوشغله بودن نمایندگان، تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی و درآمد نمایندگان سوال کرد و گفت که مردم تصور می‌کنند نمایندگان گروهی جدا از مردم هستند. محمدبیگی در پاسخ به این دانشجو اظهار کرد: دو فرزندم در مدرسه دولتی و پسر کوچکم در مدرسه اسلامی تحصیل می‌کنند. پسرم مدرسه تیزهوشان می‌رود و جزو ۶ نفر اول آزمون‌های آزمایشی کنکور کشور است. خودم در مدرسه تیزهوشان تحصیل کردم. حقوق ما نیز مشخص است‌ و می‌توانید آن را ببینید. جزو ۱۶۲ نماینده‌ای بودم که حقوق خود را در سامانه ثبت کردم و خواستم آرای من اعلام‌شود. من درآمد پزشکی را رها کردم چون آرمان‌های انقلاب اسلامی را در سر دارم. محرومیت‌زدایی جزو آرمان‌های من بود.

یکی از دانشجویان در خصوص سخنان یکی از نمایندگان مجلس در خصوص بیمارستان نمایندگان مجلس مطرح کرد، که محمدبیگی در پاسخ بیان کرد: مجلس هیچ بیمارستان تخصصی ندارد، بنده دو هفته پیش به دلیل بیماری یک روز در بیمارستان ولایت قزوین بستری شدم، نمایندگان مجلس و خانواده آنان به مانند مردم از امکانات مراکز درمانی دانشگاهی استفاده می‌کنند.

محمدبیگی نیز عنوان کرد: ۱۲۰ هزار خودرو به مادران دادیم،۶۰۰ میلیارد تومان تهسیلات از بانک مرکزی برای فرزندآوری گرفتیم که به ۲۴۰ هزار خانواده اعطا شد. ۴۹ درصد راه‌های روستایی قزوین آسفالت نداشت که ۱۰ درصد آن‌ها آسفالت شدند چون قانون ۲ میلیون تُن قیر رایگان را تصویب کردیم. امسال به کوهین، الموت و طارم بودجه خوبی اختصاص دادیم. همچنین اشتغال استان ۲ درصد افزایش یافته است‌.

یکی از دانشجویان نیز چنین عنوان کرد: مسئله شفافیت سه سال روی زمین مانده و شما مجبورید رای خود را در فضای مجازی شفاف کنید چرا شفافیت انجام نشده؟ مجلس انقلابی چرا در رأیی که به اسم شفافیت گرفته مانده است؟

محمدبیگی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: جلسات مجلس و حضور و غیاب نمایندگان از رسانه پخش می‌شود، مجلس شفاف‌ترین ارگان کشور است و مذاکرات انجام شده در مجلس ثبت، تایپ و منعکس می‎‌شود. در مجلس سامانه شفافیت راه اندازی شده و آرای نمایندگان قابل مشاهده خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه هر قانونی مرحله‌ای دارد، عنوان کرد: در نخستین روز کار مجلس بیش از ۳۰۰ طرح روی میز مجلس بود و طبق نوبت به آنان رسیدگی شد و سال قبل نوبت به قانون شفافیت رسید. در حال حاضر این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و مراحل خود را طی می‌کند. مجلس شفاف‌ترین قوه کشور است و سایر قوا نیز باید شفاف باشند. مجلس را پاسخگو می‌بینم و شدت پاسخگویی و شفافیت نیز افزایش یابد.

نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید